Представљање Музеја Војводине на 51. годишњој ICOM ICME конференцији у Естонији

.

0
0
0
s2sdefault

Овогодишња конференција ICOM ICME (Међународног комитета IКOM-a за етнографске збирке и музеје) одржана је од 9. до 12. октобра у Националном музеју Естоније у Тартуу и окупила је око 100 стручњака из преко 20 земаља широм света (без представника је једино била Jужна Америка). На овој, 51. конференцији по реду, учествовала је др Татјана Бугарски, виши кустос етнолог Музеја Војводине, као једини учесник из Србије.

Тема овогодишње конференције била је  “Re‐imagining the Museum in the Global Contemporary”. Уводни предавачи су били реномирани стручњаци који се баве преиспитивањем улоге музеја у савременом друштву: др Андреа Виткомб (Аустралија), др Вејн Модест (Холандија), др Филип Шорх (Немачка) и др Пиле Рунел (Естонија). Излагања о својим музејима и раду на појединим пројектима имало је још 34 колега. Др Татјана Бугарски је на конференцији представила рад Музеја Војводине излагањем и постер презентацијом под називом “Curating Rituals: Challenges and Experiences in Time Perspective”, које је у фокусу имало музеолошки третман обичаја и обичајних предмета. Музеј Војводине је представљен и преко својих публикација, углавном етнолошких, на изложби која је приређена у библиотеци Националног музеја Естоније.

Национални музеј Естоније (Eesti Rahva Muuseum) је добитник бројних награда и признања у протекле две године, од када је отворена нова зграда са новим сталним поставкама. Међу најважније свакако спада “Кенет Хадсон” награда Европског музејског форума коју је овај музеј освојио 2018. године за “изузетно неуобичајено, смело и, можда, контроверзно постигнуће које преиспитује уобичајене перцепције улоге музеја у друштву, настављајући рад у духу Кенета Хадсона”. Жири је истакао да: “овај музеј обезбеђује промишљање о томе шта представља припадност одређеном простору, тако да прикупља, чува и интерпретира сећања на прошлост на начине који музеј чине инклузивним окружењем креативног учења за све. Овај музеј узима у обзир и суочава се са комплексним и контроверзним историјама и види своју главну одговорност у прикупљању и чувању сећања ради стварања нове визије културног дијалога који повезује прошлост и будућност. Изабравши мултивокални, партиципативни приступ историји свакодневног живота, овај музеј преиспитује традиционални концепт националног музеја.”

Национални музеј Естоније је у највећој мери етнографски музеј који негује и чува етнографско и фолклорно наслеђе Естонаца и осталих Угро-финских народа. У новој згради се налазе две сталне поставке: Сусретaња, посвећена свакодневном животу у Естонији од најранијих срхеолошких налаза до савременог периода и Ехо Урала, на којој су представљени Уго-фински народи и њихова култура. Изложбе су опремљене бројним дигитализованим садржајима, интерактивним и мултисензорним ефектима, које су аутори пажљиво уклопили на начин да на скрећу пажњу са музејских предмета, али у исто време представљају савремену слику Естоније као једне од водећих земаља у ИТ сектору (Естонија је колевка Skype-а, али и платформи Е-управе). Осим депоа и конзерваторских одељења, зграда поседује и велике просторе за тематске изложбе, отворени део депоа, музејски ресторан, хол са бином и озвучењем, биоскопску, односно конференцијску салу, библиотеку, кафе, сувенирницу и део за рад са странкама и истраживачима.

Осим четвородневног рада у инспиративном окружењу Националног музеја Естоније и упознавања са нечином рада ове институције, организатори су приредили и упознавање са културама мањинских група у областима Сетома и Пеипси, као и једнодневну посету музејима у Талину, главном граду Естоније (Историјски музеј и Поморски музеј).

Са Националним комитетом ИКОМ-а Финске као домаћином, учесници конференције су имали прилику да два дана проведу у упознавању најважнијих институција у Хелсинкију које се баве чувањем културног наслеђа ове земље (Национални музеј Финске, Музеј града Хелсинкија, Државни архив и Национална библиотека). Посебно је инспиративна била посета згради новог централног депоа у предграђу Хелсинкија са најсавременијим условима конзервације и чувања музејске грађе и предмета.

Повезани чланци