Будите део музејске изложбе!
„Ја носим вас, ви носите мене“
Римско наслеђе у 3Д
Римско наслеђе у 3Д
Промо видео Музеја Војводине
Сретен Аџић
понедељак, 18 јануар 2021
article thumbnailМузејски стручњаци су одавно схватили да музеји поред заштите културне баштине, постоје и због публике и мењају се у том правцу, а управо Одељење за педагошки рад, задужено за...
Миш Харалампије ускоро са вама!!!
понедељак, 18 јануар 2021
За наше најмлађе осмислили смо феноменалну причу о мишу Харалампију који ноћу шета по музеју и открива шта се ту све скрива. 👀 ПРИПРЕМИТЕ СЕ, УСКОРО КРЕЋЕМО!
article thumbnailОдељење за педагошки рад и односе с јавношћу Музеја Војводине у недељу, 17. јануара 2021. године у 11 сати,организује музејску играоницу „ Снег пада, крупно веје па дечија срца...
Обућа као део културе
недеља, 17 јануар 2021
article thumbnailОбућа, као саставни део ношње, представља важан симбол идентитета, односно припадања одређеној заједници или групи, као и тежње да се то припадање визуелно представи. Она нам...
article thumbnailФото: Марија Ердељи Обућа коју „носимо, а она носи нас“ одувек је била саставни део ношње; њена основна улога је да заштити стопало. Врсте обуће и њихов облик, материјал од ког је израђивана, као и...
article thumbnailКада кажемо лула прво на шта помислимо је „лула мира“, на храброг јунака цртаних филмова Попаја, на Шерлока Холмса, на старије људе како седе и држе лулу у устима... признаћете...
article thumbnail  Рестаурација римске фреске, III и IV век, наношење малтера Чињеница да су до данашњих дана очуване римске фреске, говори нам о њиховој квалитетној технологији израде, која је имала своју изражену...
Ћулибрк Милан, 6 година
среда, 13 јануар 2021
article thumbnailЋулибрк Милан, 6, Чудесна ципела нас води код чаробне воћке
article thumbnailМилеса и Зорица Антоновић, Панчево У збирци Грађанска ношња, у Музеју Војводине чува се велики број портретних фотографија насталих у периоду од друге половине 19. до првих деценија...
article thumbnailТенк „Шерман“ М4А3Е4, Збирка оружја и војне опреме, Одељење савремене историје, Музеј Војводине. Фотографија: Александар Бошковић У једном периоду „хладног рата“ Југословенска народна...

Конзервација и рестаурацијa слике „Портрет дечака са псом“

0
0
0
s2sdefault

Слика на картону Портрет дечака са псом, породично je веласништво, на жалост вез основних података о пореклу и аутору. Средином двадесетог века слика је купљена негде на територији Немачке, више података о њој није било. На слици нема сигнатуре – потписа аутора, те се није улазило у трагање за њеним пореклом.

Мотив на слици карактеристична је представа на великом броју олеографија, гоблена и слика са почетка и средине 20. века, распрострањених на територији средњоевропских земаља. Овакве представе можемо и данас наћи сачуване по кућама.

Слика је рађена на кружном папиру, кашираном на картону. У неком ранијем периоду намерно је исцепана у пет неједнаких фрагмената, али је могућност спајања фрагмената била очигледна, због јасних ивица цепања. Микроскопским прегледном утврђена је тзв. нагојеност ивица картона, слој прашине, слепљен влагом са влакнима картона, изазвао је димензионалне промене ивица. Парцијално, на ивицама слике видно је одвајање папира, носиоца сликаног слоја од картона. Ова појава настала је временом услед деловања влаге, прашине, али и због разлике у квалитету, постојаности и различитости текстуре и структуре папира и картона (основна разлика у граматури и дебљини карторна и папира).

Сондажна испитивања урађена на лаку и сликаном слоју показала су да је реч о веома танком слоју нанешеног лака, на бази смола. Сликани слој рађен је уљаном техником у комбинацији лазурног слоја инкарната (лице дечака) и нашто пастуознијег слоја боје (пас и позадина слике), са видним потезима четке.

Конзервација и рестаурација

Пошто су фрагменти слике били стабилни, прво се приступило неопходном стањивању свих спојева, ивица картона и њиховом лепљењу. У другој фази приступило се делимичном чишћењу сликаног слоја, неинвазивним методама (урађено је чишћење првог слоја нечистоћа са лица слике). У даљем поступку урађено је механичко чишћење позадине и стањивање картона на свим ивицама, спојевима фрагмената. Стањивање ивица било је неопходно. Временом су се влакна картона подигла – разлепила и накупила прашином, ово је довело до задебљања ивица, а што би се приликом лепљења показало као неправилност са лица слике.

Након чишћења приступило се лепљењу фрагмената. Стабилан сликани слој, био је веома запрљан, са видним флекама од прљавштине и црним флекама, органског порекла. Оригинални лак временом је пожутео целом површином слике. Урађене су пробе реакције на воду које нису дале резултате растварања.

 Чишћење слике, након лепљења, дало је јасан увид у неуједначен колорит сликаног слоја, поготову некохерентне позадине. Након детаљног чишћења слике урађено је санирање већих кракелура и недостатака са лица слике, употребом јапан папира и метил целулозе, због кохерентности материјала. Ретуш слике рађен је техником тратеђа, чиме је постигнуто сједињавање оригинала са недостајућим површинама сликаног слоја у финим прелазима. Употребом ретуш лака (Extra-fine retоuching varnish, brillant gloss) урађен је преглед ретуша, а завршно заштитно лакирање урађено је синтетичким лаком нове генерације, сатен лаком, квалитетних перформанси у погледу стабилности и трајности.

Након конзервације и рестаурације слика је урамљена.

Процес конзервације можете погледати у PowerPoint презентацији ОВДЕ.

Зорана Ђорђевић, конзерватор, саветник